tirsdag 22. desember 2009

Himmel på jord - alle brikkene passer.

Av og til opplever en himmel på jord - hvor alle bitene i pusslespillet passer sammen og lager et nydelig bilde som gleder ditt hjerte mer enn du kunne ane. Brikkene kan falle på plass etter at du har strevd lenge og prøvd alle mulige kombinasjoner før det plutselig løsner eller så passer plutselig brikken på første forsøk. Og når overraskelsen og gleden over at brikken passet forsvinner, kjenner en at gleden over at den brikken en har strevd lenge med å få på plass er en større og mer varig glede enn gleden over flaksbrikken.

Slike øyeblikk er sjeldne. Både de brikkene som en strever med å finne plassen til, og de som finner sin plass med en gang. Det er ofte vi strever og strever i hva som syntes å være evigheten, og så plutselig løsner alt for et lite øyeblikk og himmelen er på jorden i min lille verden. Og jeg kjenner at det er slike øyeblikk som gjør at livet er ekstra godt å leve. Men det er ikke disse øyeblikkene som driver livet fremover, det er alle de imellom disse øyeblikkene som gjør at livet får en egen driv.

Slike øyeblikk er for min del for eksempel når det begynner å snø på vei til jobb. Verden rundt meg blir en helt annen, ny og hvit. Når alt er hvitt, rent, pent og nydelig. Og fordi det kommer som en overraskelse, er den alltid fylt med en ubeskrivelig stor glede. Sånn en barnslig glede som overgår all annen glede. Jeg lover at jeg gikk å smilte resten av dagen på grunn av snøfallet på morgenen på vei til jobben:)

En annen slik glede, en som overgår alt annet, er å komme hjem til jul. Hele huset lyser jul fra utsiden, og når en kommer inn døra, blir en møtt med åpne armer av mamma og pappa og lillebror(som forresten ikke ser så liten ut lengre, han har skjegg!) og alt er bare fryd og gammen. Og det er som om alt strevet i uken før hjemturen er glemt, borte og finnes ikke mer. Alt er bare slik som det skal være. En slapper av i skuldrene, roen senker seg og himmel er å finne på jord.

Og så har en en annen form for fred, ro, glede og tryggeht, nemlig den en oppelver sammen med gode venner en stoler fullt og helt påp, og som man kan være seg selv sammen med. Hvor en ikke trenger å ta på en maske for å holde fasaden oppe. Du vet at de vet hvordan du har det, og de velger å være der sammen med deg, dele hverandres sorger og gleder. Det er de som gir livet ekstra krydder og god smak!

Jeg liker når verden passer sammen, og jeg søker etter slike øyeblikk. Av og til må jeg lete lenge, mens andre ganger dukker det bare opp uten at jeg leter noe serlig etter det. Det driver meg videre og får meg til å innse at Gud putter små øyeblikk av himler på jord for å minne oss om hvordan jorden og verden en gang kommer til å være. Hvordan ting blir i den nye himmel og den nye jord.

Jeg tror himmelen kommer til å være et fantastisk sted hvor mange puslespillbrikker finner sin plass og vi får leke i snøen,eller i det varme vannet som vi selv ønsker. Og det beste av alt, er at Jesus (som forresten veldig snart blir født, hurra!) kommer til å være der sammen med oss, leke med oss og henge med oss (som han gjør idag også), men da skal vi kunne ta på han og få en klem fra han, gi High 5 og lekesloss.. Kanskje også blir det snøballkrig og volleyballmatch på samme dag, hvem vet? Men at det blir Herligt Herligt, det er jeg helt sikker på!

Gleder meg! Masse!

Cecilie<3

Ingen kommentarer: