søndag 24. april 2011

Jeg spurte Gud hvor mye Han elsket meg!

Og han strakte ut armene på ett kors og døde for meg.


(Kilde: patrickleisegang.com)

Gud elsker deg akkurat like mye, tør du tro på det?
Forresten, hva er vil det si å elske noen? Hvordan kan du vite at Gud elsker deg?

Wikipedia definerer kjærlighet ca slik:
Kjærlighet er en menneskelig følelse, vanligvis rettet mot et annet menneske. Kjærlighet er å være glad i noen. Mange vil si at kjærlighet er irrasjonell i sin natur, og derfor er vanskelig å definere, men en kan kanskje gruppere ulike former for kjærlighet:
* Romantisk og seksuell kjærlighet.
* Kjærlighet til familiemedlemmer og venner.
* Kjærlighet til ikke-menneskelige ting, generelt, abstrakt, Gud, by, sted elr hus.
(kilde www.wikipedia.no/kjærlighet)

Videre på Wikipedia står det:
Gresk tankeverden, og dernest latin, deler kjærligheten i tre grunnleggende deler. På gresk skilles det derfor mellom Eros (med avledningen erotikk), filia eller vennskap, og agape, den oppofrende kjærlighet, å bli elsket uavhengig av ens handlinger, som fikk mye å si for kristen tenkning.
(kilde www.wikipedia.no/kjærlighet)


Gud har Agape kjærlighet for oss, det vil si at jeg og du er elsket uavhengig av våre handlinger. Uansett hvor mye galt jeg gjør, så elsker Gud meg like mye. Det er ingenting jeg kan gjøre hverken for å få Gud til å elske meg mer, og det er hvertfall ingenting jeg kan gjøre for å få Gud til å elske meg mindre. Han elsket meg så høyt at Han sendte seg selv (siden Gud, Jesus og Den Hellige Ånd er en og samme greia, så vil det jo indirekte si at Gud ofret seg selv for at vi kunne være i Himmelen sammen til alle tider). Det er ganske vilt.

Jeg vet ikke om jeg har slik kjærlighet for noen, jeg er ikke engang sikker på om jeg forstår at Gud kan gjøre noe slikt, noe så stort, for lille meg. Det er uforståelig. Men jeg velger å tro at det er sant.

Tør du tro at Gud elsker deg så høyt som Bibelen sier at Han gjør?
"For så høyt har Gud elsket verden at Han gav sin egen Sønn, den Enbårne, for at hver den som tror på Han, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv"

Cecilie<3

Ingen kommentarer: